למה מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות? הסבר מעמיק

בתורה מצווה עם ישראל על תרי"ג (613) מצוות. חלק מהמצוות שמצווה התורה מיועדות לגברים בלבד, אחרות לנשים בלבד; יש מצוות שהן רק לכוהנים, ויש מצוות שרק ישראלים יכולים לקיים; יש מצוות שהן תלויות באדם ואחרות תלויות בזמן ובמקום. ובכל זאת, כל אחת ואחת ממצוות התורה היא אור ייחודי שמתנוצץ בעולם ומחבר שמיים וארץ.

אך בין תרי"ג המצוות של התורה, שחלקן מצוות עשה וחלקן מצוות לא תעשה, יש רק מצוות בודדות שזכו להכרה כמצוות השקולות כנגד כל המצוות האחרות. אחת מהן היא מצוות ציצית, שעליה נאמר: "מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות".

מה מקור האמירה הזו? מדוע מצוות הציצית שקולה כנגד כל המצוות? מה המשמעות של ההגדרה של מצוות הציצית הלכה למעשה? והאם יש קשר פנימי בין מקומה הייחודי של מצוות הציצית ובין קשירת ציצית תכלת? – צללנו לעומק המקורות והפרשנים לדורותיהם כדי להביא בפניכם את התשובות המלאות.

מוזמנים להצטרף למסע אל ייחודה של מצוות הציצית הכרוכה וקשורה תמיד עם מצוות ציצית תכלת.

מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות – מקור

מקור האמירה כי מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות הוא בדברי הגמרא במסכת נדרים, שם נאמר כך: "שקולה מצות ציצית כנגד כל מצות שבתורה" (כה, ע"א).

מעניין לציין שהגמרא מביאה את האמירה הזו בהקשר מעשי של הלכות שבועות ונדרים ולא כמליצה רעיונית בלבד; הגמרא מסבירה שכאשר משה רבנו השביע לפני הכניסה לארץ את בני ישראל לקיים את המצוות, הוא עשה זאת "על דעתו ועל דעת המקום", ולא הסתפק בשבועה לקיים את "כל המצוות". מדוע? משום שאם לא כן, ניתן היה לפרש שהכוונה בשבועה לקיים "כל המצוות" היא לקיום מצוות ציצית בלבד, השקולה כנגד כל המצוות. במילים אחרות, מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות הלכה למעשה, שאם אדם נשבע לקיים את כל המצוות, הוא יכול לקיים את שבועתו בלבישת ציצית בלבד.

חכמי ישראל הראשונים עסקו בשאלה מדוע מצווה זו שקולה כנגד כל המצוות. הרא"ש, רבנו אשר בן רבי יחיאל, מגדולי חכמי ישראל שחי באירופה לפני כ-750 שנה, כתב:

"שקולה מצות ציצית כנגד כל המצות, כדכתיב (במדבר טו) 'וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה", וציצית ושמונה חוטין וחמשה קשרים – עולים תרי"ג" (פירוש הרא"ש למסכת נדרים). 

כלומר, המצווה שקולה כנגד כל המצוות משום שהיא מזכירה לנו את שאר המצוות. יתרון זה של מצוות הציצית מרומז במבנה של מצוות הציצית עצמה: שמה של המצווה, "ציצית", הוא 600 בגימטרייה; 8 הפתילים ו-5 הקשרים שמרכיבים את הציצית בפועל, לפי הלכות ציצית, מביאים לחשבון סופי של 613, כמניין המצוות כולן, תרי"ג. כך, הרעיון של המצווה, הטמון בשמה והקיום שלה בפועל בפתילים וקשרים, מתחברים חיבור מלא ושלם.

המצווה שמזכירה לנו איפה אלוהים נמצא

דברים עמוקים נוספים כתב רבי מנחם נחום מצ'רנוביל, שהיה מתלמידי הבעל שם טוב והמגיד ממזריטש, וחי באימפריה הרוסית לפני כמעט 300 שנה; הרב, מגדולי החסידות בכל הדורות, ביאר כי מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות משום שהציצית הקטנה והפשוטה מזכירה לאדם אמת גדולה ואצילית:

"אך נודע כי מצות ציצית היא שקולה נגד כל המצוות, כי על ידה זוכה תמיד בבוראו יתברך, על ידי הסתכלותו על ארבע כנפות, שבכל צד שיסתכל יזכור אלוהותו שמלוא כל הארץ כבודו… ובוודאי שכן הוא מסגולת הציצית להזכיר האדם שיש בורא אין סוף שמלוא כל הארץ כבודו, בארבע רוחות העולם, ולית אתר פנוי מיניה" (ספר מאור עיניים, לך לך, אות לט).

כלומר, גם ארבע כנפות הציצית, שבהם מטילים את ציציות לבנות וגם ציצית תכלת, מזכירים את מבנה העולם ואת ארבע רוחות השמיים – שבכל אחת מהן אפשר למצוא את הבורא. הציצית היא תזכורת תמידית לכך שה' נמצא בכל מקום – ואין מקום הפנוי ממנו.

בדומה לאמירה של רב אחד מגדולי החסידות, רבי מנדל מקוצק, שפנה פעם לכמה אנשים מכובדים שהגיעו לבקרו ושאל אותם: "היכן נמצא הקדוש ברוך הוא?", הם צחקו והשיבו: "בכל מקום, שהרי נאמר: 'מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ'!",

ואז השיב להם הרבי ש"הקדוש ברוך הוא נמצא במקום שנותנים לו להיכנס", אפילו זה המקום הכי נידח בעולם, בקצה הארץ. לכן מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות – וניתן לקיימה עם ציצית צמר פתיל תכלת ועם כל ציצית מכל סוג אחר.

מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות

האם מצוות הציצית מחליפה את שאר המצוות?

מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות, אך האם משמעות הדבר היא שהמקיים מצוות ציצי מקבל שכר כאילו עשה את כל המצוות? והאם פירוש הדבר הוא שמצוות ציצית חשובה יותר מכל המצוות?

הרב יהודה הרצל הנקין זצ"ל, פוסק הלכה בן דורנו מירושלים, התייחס לשאלות אלו בספר השאלות והתשובות שלו:

"שקולה מצוות ציצית כנגד כל המצוות… בשום מקום אין פירושו שהאדם הלובש ציצית מקבל שכר השווה לשכר קיום כל שאר המצוות, או שמצות מילה חשובה יותר ממכלול המצוות… אלא פירוש לשון "שקולה כנגד" הוא בשני אופנים: הראשון, שיש זיקה בין שני דברים והאחד מביא לשני, ולכן ציצית שקולה כנגד המצוות, שעל ידי לבישת ציצית אדם בא לשמור כולן… והאופן השני הוא שיש תוצאות דומות לשני הדברים, אף שכל אחד פועל בדרך משלו, כמו שאמרו בספרי פרשת ראה: 'שקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל המצוות', כי קיום כל המצוות מביא לאמונה בה', וכן ישיבת ארץ ישראל מביאה לאמונה" (שו"ת בני בנים).

מצוות הציצית זוכה למעמד יוצא דופן כ"שקולה כנגד כל המצוות" לא בגלל שהיא מחליפה או עדיפה על המצוות האחרות, אלא משום שהיא מגשרת באופן חי ומתמיד ביניהן. דרך המבנה הגימטרי המדויק של המצווה, הזיכרון הקבוע של נוכחות ה' בארבע רוחות השמיים, והתזכורת התמידית לנוכחות האלוהית בכל מקום – הציצית הופכת לשער כניסה יפהפה לעולם המצוות כולו, שאותו מדגישה התכלת במחוברת בלבן.

כמו פתיל המחבר פנינים בשרשרת, מצוות הציצית קושרת את האדם לכלל המצוות ומעוררת בו את הזיכרון והמודעות לקיימן. זוהי עוצמתה הייחודית: לא תחליף לכל המצוות, אלא מפתח שפותח את הלב והנפש לקבלתן ולקיומן במלואן.

שאלות נפוצות

האם קשירת ציצית תכלת היא מצווה?

היא לא מצווה אלא הכשר מצווה, כלומר, המעשה שמאפשר את קיום המצווה. אין חובה לקשור את ציציות התכלת לבד, ומי שאינו בקיא בכך, יכול לרכוש ציצית שנקשרה בידי מומחי הקשירה על פתיל תכלת.

מה ההבדל בין פתיל תכלת ראב"ד ובין פתיל תכלת רמב"ם?

ההבדל בין פתיל תכלת ראב"ד ובין פתיל תכלת רמבם הוא ביחס שבין פתילי הלבן ופתילי התכלת בכל כנף. לדעת הרמב"ם, יש פתיל אחד של תכלת ושבעה פתילי לבן, ולדעת הראב"ד יש שני פתילי תכלת ושישה לבנים.

מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות
תוכן עניינים

פוסטים נוספים