פרשת ציצית – הפשט, הדרש והקשר ליום־יום

פרשת ציצית היא הפרשה בתורה החותמת את פרשת שלח לך שבספר במדבר. הפרשה הקצרה, חמישה פסוקים בלבד אורכה, עוסקת במצווה להטיל ציציות עם פתיל תכלת בארבע כנפות הבגד, כדי לזכור את מצוות ה'.

מה הפשט של פרשה זו? מה הדרש? ואיך היא קשורה לחיי היום־יום של כל אחד ואחד מאיתנו? – במאמר זה נגלה את סודותיה של פרשת הציצית, המקשרת בין הקיום היום־יומי של המצוות ובין החזון של התעלות רוחנית וזכירת הברית בין העם היהודי לקב"ה.

פרשת ציצית בתורה

הציווי על מצוות ציצית

פרשת ציצית נפתחת בציווי על מצוות ציצית ומסתיימת באזכור יציאת מצרים. בין לבין, עוסקת הפרשה גם במצווה על ישראל להתקדש במעשה ובמחשבה:

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם, וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת. וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת, וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֺת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם. לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֺתָי, וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם. אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" (במדבר טו, לז-מא).

משמעות "לְדֹרֹתָם" בפרשת ציצית והדרשה של אור החיים

אחת ממילות המפתח של פרשה זו היא המילה "לְדֹרֹתָם". התורה מצווה שמצוות הציצית היא לדורות.

מדוע יש לציין זאת? וכי שאר המצוות אינן מצוות לשאר הדורות? – אור החיים הקדוש, רבי חיים בן עטר (1743-1696), מגדולי פרשני התורה בתקופת האחרונים, משיב על שאלה זו וכך חושף דרש עמוק הטמון בפשט פרשת ציצית:

"הוצרך לומר 'לְדֹרֹתָם', לצד שלא באה מצוה זו אלא לזיכרון המצוות כשיראו אותו, [ועל כן] תבוא הסברא לומר [ש]כשיבוא דור קדוש וטהור, שאין צריכין לזיכרון זה, אין צורך בציצית – תלמוד לומר: 'לְדֹרֹתָם'… אכן, לצד שיש במצות ציצית ב' דברים, הלבן והתכלת, הלבן ישנו בכל זמן, והתכלת יש זמן שאינו מצוי, ונתחכם ה' ואמר: 'לדורותם' קודם זכרון התכלת, [כדי] לומר שהלבן 'לדורותם', אבל תכלת כשאינו בנמצא – אין חיוב בו, והגם שהתכלת אינו מעכב את הלבן ולא הלבן את התכלת (מנחות לח, ע"א), אף על פי כן הלבן הוא בנמצא לדורות בלא הפסק מה שאין כן התכלת" (אור החיים לבמדבר טו, לח).

הדרש של פרשת ציצית מגלה לנו שהציצית היא תזכורת תמידית, על-זמנית, למצוות ה'. היא תקפה לדורו של משה רבנו, לדורו של אור החיים הקדוש וגם לדורנו.

בכל דור ודור חייב אדם לזכור את המצוות, גם בדור קדוש וטהור ככל שיהיה. בשל היותנו בני אדם, העשויים חומר ורוח, התזכורת היא הכרחית.

ובכל זאת, מדגיש אור החיים, שחי בירושלים לפני כ-280 שנים, מאות שנים לפני שהתגלתה התכלת מחדש בדורנו, יש הבדל בין פתיל התכלת לפתילי הלבן; בעוד שפתיל הלבן קיים תמיד, את פתיל התכלת לא תמיד ניתן להשיג.

כמו כן, את מצוות הציצית חייבים לקיים. בדורנו שבה והתגלתה התכלת, ושוב ניתן לקיים את המצווה במלואה.

פרשת ציצית בקריאת שמע

לא במקרה נבחרה פרשת ציצית להיות אחת משלוש הפרשיות שאותן קוראים פעמיים ביום, בקריאת שמע של שחרית ובקריאת שמע של ערבית.

כאשר אנו קוראים את הפרשה, עולה לנגד עינינו דמותו של האדם הלובש בגד עם תכלת שמזכיר לו בכל רגע ורגע את חובתו כלפי שמיים.

מצוות הציצית, המזכירה לאדם את כל המצוות, היא המשך ישיר לשתי הפרשיות הראשונות של קריאת שמע העוסקות בקיום המצוות.

הפוסקים חלוקים בשאלה האם קריאת פרשה זו היא חלק ממצוות קריאת שמע מן התורה, או שחז"ל הם שתיקנו אותה כדי לקיים את מצוות זכירת יציאת מצרים המוזכרת בסוף הפרשה.

לפי אחד ההסברים, מצוות זכירת יציאת מצרים היא מצווה עצמאית ונפרדת, אלא שחכמי ישראל הצמידו אותה לקריאת שמע כדי שניתן יהיה לקיים אותה לפני סוף זמן קריאת שמע.

בנוסף, חכמי ישראל קבעו את פרשת ציצית בקריאת שמע כחלק בלתי נפרד מהתפילה היומית, מתוך ההבנה כי מצווה זו מכילה יסודות אמונה מרכזיים כמו אחדות ה', שכר ועונש וזכירת המצוות.

פרשת ציצית

למה לובשים ציצית?

את מצוות הציצית מקיימים כי כך ה' ציווה. לצד זאת, בתורה מוזכר שיש לתת "עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת", דבר המצביע על כך שמצוות הציצית מחברת בין שמיים וארץ, בין גשמיות ובין רוחניות.

מצוות תכלת ציצית מסמלת את חיבור האדם לעולמות עליונים, כפי שנאמר בגמרא שהתכלת דומה לים, הים דומה לרקיע והרקיע לכיסא הכבוד.

הלכה למעשה, חובת לבישת הציצית חלה על גברים יהודים שהגיעו לגיל מצוות כאשר הם לובשים בגד עם ארבע כנפות. עליהם לוודא כי הציציות תואמות את כללי הלכות ציצית.

בספרי הפוסקים, כגון הרמב"ם, ניתן למצוא פירוט מדויק של הלכות אלו. למשל, הרמב"ם מסביר כיצד יש לקשור את חוטי הציצית באופן המבטא את המספרים הקשורים בשם ה'.

פרשת ציצית: שאלות נפוצות

איך קושרים פתיל תכלת?

חשוב לדעת איך קושרים פתיל תכלת כדי לקיים את המצווה. כדי לקשור פתיל תכלת כהלכה, יש להשתמש בפתיל צמר שנצבע לשם מצווה בתכלת המופקת מחילזון התכלת.

את הפתיל כורכים סביב יתר הפתילים בציצית בתבנית הכוללת חמישה קשרים וחוליות של כריכות בין קשר לקשר. בקשירת ציצית רמב"ם, למשל, יש לכרוך 7 או 13 חוליות.

מדוע נאמר כי מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות?

התשובה לנאמר על מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות מסתתרת במבנה הפנימי של הציצית שמזכיר את כל תרי"ג המצוות.

המילה "ציצית" בגימטרייה היא 600, ואם מוסיפים לה שמונה פתילים וחמישה קשרים, מגיעים לסך של 613 מצוות (תרי"ג).

באופן זה, הציצית היא לא רק תזכורת פיזית לקיום המצוות, אלא גם כלי רוחני פנימי המסייע ליהודי לשמור על אורח חיים תורני בכל רגע ורגע ביום.

פרשת ציצית
תוכן עניינים

פוסטים נוספים