איך מייצרים פתיל תכלת

ייצור פתילי התכלת מתחיל במציאת חלזונות התכלת, עובר במיצוי הצבע, צביעת הצמר, טווייתו לחוטים ושזירתם לפתילים.
איך זה קורה? מוזמנים לגלול ולהציץ בתהליך!

1

צידת החלזון

חלזון התכלת, הארגמון קהה-קוצים, חי על קרקעית הים התיכון.
צבעו וצורתו הופכים אותו לבלתי נראה כמעט, כפי שאומרת הגמרא: "גופו של החלזון דומה לים".
כדי לצוד את החלזונות, מטילים ציידי החלזון סלי רשת מלאים בפיתיון. לאחר זמן מה אוספים הציידים את הסלים עם החלזונות שנתפסו בהם.
שיטה זו עתיקה ונזכרת כבר בגמרא ובמקורות נוספים.
גם היום, מאות רבות של שנים לאחר תקופת הגמרא, ציידי החלזון עדיין משתמשים בדיוק באותן שיטות ציד לשם לכידת חלזונות התכלת, והחלזונות שבהם אנחנו משתמשים להפקת התכלת מגיעים ממקומות שבהם הם ניצודים למאכל.

2

הפקת התכלת

כמו החלזון, גם בלוטת הצבע של החלזון נמצאת במקום נסתר.
כדי להגיע אליה, מפצחים את קונכיית החלזון בנקודה מסוימת ומוציאים את הבלוטה. את הבלוטות שנאספו אנחנו מניחים לייבוש בשמש, ולאחר מכן משתמשים באבקת הצבע היבש לשם צביעה.
שלב זה נעשה תחת השגחה, כדי לוודא שכל הבלוטות מגיעות מחלזונות ארגמון קהה-קוצים בלבד, כפי שנעשה גם בעבר, וכדברי הגמרא: "תכלת אינה נלקחת אלא מן המומחה", כלומר, אדם נאמן שמומחה בצביעה בתכלת. זאת משום שהתכלת ניתנת לזיוף, וניתן לייצר תחליף תכלת ממקור צמחי, "קלא אילן" בלשון הגמרא, שבלתי אפשרי כמעט להבחין בינו ובין התכלת האמיתית.
את אבקת הצבע אנחנו שומרים תחת השגחה כפולה ומכופלת עד להגעתה לבית המלאכה שלנו.

3

טוויית הצמר

את פתילי הציצית אנחנו מכינים מצמר רחלים טהור.
כדי להפוך את סיבי הצמר לפתילים, הצמר צריך לעבור שני שלבים עיקריים: טוויה ושזירה.
בשלב הטוויה, סיבי הצמר הטבעי הופכים לחוטים באמצעות כישור או פלך. הטוויה נעשית על ידי פיתול סיבי הצמר סביב עצמם עד שהם הופכים לחוט אחד ארוך ודק.
את הטוויה עושים "לשם מצוות ציצית".
לבית המלאכה שלנו מגיע הצמר כשהוא כבר טווי, לאחר שנגזז, נשטף, נופץ ונטווה, כך שהוא כבר מוכן לשלב הבא: הצביעה.

4

צביעת הצמר

בשלב זה אנחנו צובעים את החוטים הטוויים באמצעות הצבע שהופק מחלזונות התכלת.
אנחנו מרתיחים את חוטי הצמר ביורה (סיר גדול) שבה נמצאים אבקת הצבע מן החלזון וסממנים שונים, ממש כפי שנאמר בגמרא. סממנים אלו מאפשרים את קליטת הצבע בצמר בתהליך הקרוי חמצון-חיזור, שמחבר בצורה חזקה מאוד בין מולקולת הצבע ובין סיבי הצמר. במהלך הצביעה אנחנו חושפים את הצמר לאור, כדי לקבל חוטים בצבע תכלת שמימי.
לאחר שחוטי הצמר קלטו את הצבע, אנחנו שוטפים אותם ומוציאים אותם לייבוש באוויר הפתוח, ולאחר מכן הם מוכנים לשלב הבא: השזירה.

5

שזירת הפתילים

בשלב השזירה, החוטים הדקים הופכים לפתילים.
מומחי בית המלאכה מסדרים שמונה גלילים של חוטים צבועים בתכלת על מכונת שזירה מיוחדת, המופעלת ביד בלבד ו"לשם מצוות ציצית". המכונה בנויה כך שניתן להניע אותה קדימה ואחורה על מסילה, תוך כדי פיתול החוטים סביב עצמם. כל החוטים נשזרים עד לקבלת פתיל תכלת.
בתום התהליך המורכב מתקבלים פתילים משני סוגים: כאלו שכולם צבועים בתכלת, לפי שיטת ראב"ד ותוספות, וכאלו שרק חציים, לפי שיטת רמב"ם. את הפתילים הארוכים אנחנו חותכים לפי מידה כדי לקבל פתילים שמתאימים לשיטות הקשירה השונות.

גלריה מתהליך הייצור