במשך מאות רבות של שנים, כל הטליתות שלבשו יהודים היו עם פתילים בצבע לבן בלבד, תוצאה של גזירות ורדיפות, אבל מאז שהתגלתה מחדש התכלת בדורנו על ידי רבנים וחוקרים חשובים, הפתילים שבארבע כנפות הטלית הן כבר בשני צבעים: לבן ותכלת.
מקורם של פתילי התכלת קדום וברור, והוא נזכר במפורש בציווי התורה: “וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת” (במדבר טו, לח).
אך מדוע הפתילים הלבנים של הטלית הם דווקא בצבע לבן? מה מקורה של את התכלת שבפתיל התכלת ומה היא מסמלת? ובכלל, מהי משמעות הצבעים בטלית פתיל תכלת, הלבן והתכלת? כל התשובות במאמר שלפניכם.
סודם של התכלת והלבן
עוד בעולם העתיק נחשבה התכלת, יחד עם הארגמן, לצבע מלכותי שוהופק מחלזונות הארגמונים הנדירים ויקרי הערך. צבעים יוקרתיים אלו היו בשימוש של מלכים ומנהיגים בלבד, ומשום כך סימלו מעמד חברתי גבוה.
בתרבות היהודית, לעומת זאת, התכלת הייתה נחלת הכלל, וכל יהודי, אציל או פשוט עם, עשיר או עני, הצטווה להטיל בבגדו פתיל תכלת – כדי לסמל את היותנו “מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ” (שמות יט, ו). כולנו בני מלכים, כולנו בניו של מלך מלכי המלכים, גם פשוט העם וגם האציל, גם האזרח וגם המלך.
פרופ’ יעקב מלגרום הביע את זה כך, כשאמר שהיהדות מגלמת את הערכים הדמוקרטיים הנעלים ביותר, ומשווה בין כולם על ידי העלאת ערכו של כל פרט ופרט.
התכלת, שצבעה מזכיר את הים והשמיים, נחשבה לצבע רוחני שבכוחו להזכיר לאדם את מה שמעליו ואת מצוות ה’, להזכיר לו שהוא בן מלך. אכן, בעוד פתילי התכלת מסמלים את הקדושה ואת חיי הרוח, פתילי הלבן מסמלים את השגרה היומיומית, את החול ואת חיי המעשה.
מכל מקום, השילוב הקלסי של פתילי תכלת ולבן נועד לסמל שגם בתוך שגרת החיים הרגילה, הפשוטה, אסור לנו לשכוח מי אנחנו, ועלינו להרים את העיניים אל השמיים באמצעות פתיל התכלת, כדי לזכור מאין באנו ולאן אנחנו הולכים.
אגב, פתילי הלבן שבטלית הם לבנים דווקא רק בגלל שטלית רגילה עשויה צמר לבן. לפי רוב הדעות, בטלית שצמרה אחר, למשל טלית ירוקה, יש להטיל פתילים ירוקים יחד עם פתילי התכלת.
כך תבחינו אם זו תכלת אמיתית
תהליך הפקת התכלת היה סודי ומורכב, עם טכניקות שעברו במשפחות מסוימות מדור לדור, והתבסס על שימוש בחילזון התכלת היקר והנדיר.
לצד זאת, כבר בעולם הקדום היו נפוצים חיקויים צמחיים של צבע התכלת היוקרתי, שהופקו מצמחים כמו איסטיס הצבעים והיו דומים לחלוטין לתכלת אך פסולים למצוות הציצית.
משום כך, השאלה איך מזהים תכלת אמיתי בטלית היא שאלה קריטית. קיומם של זיופים הוא הסיבה לכך שחכמינו ז”ל הצריכו שכל תכלת תימכר תחת הגבלות מסוימות שנועדו לאמת שאכן מדובר בתכלת אמיתית ולא בזיוף הפסול למצווה.
“חותם בתוך חותם”, זו הדרישה ההלכתית לגבי אופן מכירת תכלת או רכישתה, דרישה שמצריכה את זיהויה של התכלת הכשרה למצווה ככזאת באמצעות שני סימני זיהוי קשים לזיוף.
לעוד מידע אודות הלכות ציצית >>
בימינו, לצד התכלת המזויפת ממקור צמחי, שקרויה בלשון חכמינו ז”ל בשם “קלא אילן” ובלשוננו “אינדיגו”, ישנם בשוק גם פתילי תכלת מזויפים סינים זולים שמקורם סינתטי, וכן תכלת שמקורה אורגני, אך היא אינה מופקת מארגמון קהה-קוצים, חילזון התכלת, אלא ממקורות אחרים.
לכן, בעת קניית טלית או סט פתילים אנחנו ממליצים לוודא שזו אכן תכלת של פתיל תכלת, שמגיעה תמיד עם תעודת כשרות המעידה שמקורה של התכלת הוא בחלזונות הארגמונים.
עדיין מתלבטים?
אם אתם מתלבטים לגבי רכישת טלית גדול עם תכלת לחתן, לא בטוחים אם דווקא פתיל תכלת רמבם הוא הפתיל שמתאים לכם או לא יודעים מה המידה הרצויה שמתאימה למתבגר, אתם מוזמנים לפנות אלינו לפתיל תכלת בכל שאלה.
כמובן, אנחנו ממליצים לבדוק תחילה באתר, שמכיל מידע רב לגבי מצוות פתיל התכלת, ההיסטוריה של פתיל התכלת בתקופת התורה, תקופת המשנה והגמרא ותקופת הראשונים.
בנוסף, גם האופן שבו התגלתה מחדש בדורנו באמצעות שילוב ידיים בין רבנים בעלי שם וחוקרים ידועים, שיחד הצליחו לפתור את חידתה של המצווה העתיקה והיפיפה, שהייתה בלתי פתירה במשך מאות רבות של שנים, עד שחזרה לתחייה מחודשת.
שאלות נפוצות
איך אני יודע שהתכלת שלכם אמיתית?
כדי שכל אחד יוכל לוודא שהתכלת שאנחנו מייצרים במפעל של פתיל תכלת, תחת השגחת בד”צ הרב רובין שליט”א, היא אכן תכלת הבאה מהחילזון הימי, הארגמון, אנחנו מצרפים לכל סט של פתילים הולוגרמה ייחודית שמעידה שאכן מדובר בתכלת מן החילזון.
האם בכל סט יש מספיק פתילים?
בכל סט תכלת שאנחנו מייצרים ומוכרים יש מספיק פתילים כדי לקשור ציציות בכל ארבעת כנפות הטלית. בכל סט יש פתילי תכלת ופתילי לבן, כך שברגע שהזמנתם סט של ציצית תכלת, תוכלו לקשור בעצמכם את הפתילים מבלי לרכוש פתילים נוספים.
מה משמעות המספרים 7 או 13 בשם הפתילים?
מספרים אלו מציינים את אורכו של פתיל התכלת. פתיל רמב”ם 7 מתאים לכריכת 7 חוליות של תכלת, בעוד פתיל רמב”ם 13 מתאים לכריכה של 13 חוליות כאלו. גם ראב”ד 7 הוא פתיל קצר שמתאים לשיטות קשירה מסוימות בלבד.